• +31(0)76-888-1169
  • info@wim4you.nl
  • Wilgenlaan 113,Etten-Leur,
    Noord-Brabant, NL

Online marketing is hot. Iedereen doet het of wil het, zowel bewust als onbewust. Denk aan iets eenvoudigs als een facebook like, een tweet, of een doorgezette advertentie. Het grote probleem in deze huidige brij van informatie is dit zodanig te managen en te sturen dat jij of jouw bedrijf op gaat vallen, en zich onderscheidt van de massa. Aangezien iedereen dit wil, kun je je voorstellen dat het moeilijk wordt. Daarnaast is het voor een leek ook nog eens lastig om jezelf een weg te banen in de diverse online marketing tools, apps, sites, buro's,.... Kortom online marketing is Big Business.

Wij zijn er om je hier een weg in te laten vinden, of dit uit handen te nemen. Gebruik onze expertise om je bedrijf/produkt of dienst succesvol te laten zijn. Voorkom onnodige uitgaven. 

Hieronder een drietal van de belangrijkste online marketing tools.

 

Facebook.

Wat is?

Met Facebookmarketing zet je je product of dienst in de markt met Facebook als marketingmiddel. Daar zit direct de crux: Facebookgebruikers zitten niet te wachten op reclameboodschappen. Ze willen vermaakt worden met interessante en relevante content. Hun aandacht levert je kliks, reacties, deelacties en likes op. De uitdaging is om die om te zetten naar waarde voor je onderneming, in de vorm van branding, websiteverkeer, nieuwsbriefinschrijvingen en bereik.

Bij een gratis product of dienst is de klant het product. Oftewel: als consument betaal je met je aandacht. Slimme bedrijven vangen die aandacht met de juiste content: vermakelijk, grappig, serieus, inhakend op het nieuws en interactief. Kortom: toegesneden op de doelgroep. Dat maakt van Facebookmarketing meer dan alleen een extra taak voor een collega die voor heel iets anders was aangenomen. Facebookmarketing is namelijk een onderdeel van online marketing en valt daarmee weer onder ‘standaard’ marketing. Zeker nu Facebook ads een belangrijk onderdeel is geworden van Facebookmarketing: het gaat niet meer om alleen wat extra tijd, maar ook om budget.

Waarom?

Elk bedrijf dat zich richt op consumenten zit op Facebook of zou er op willen zitten, oftewel iedereen volgt het gezegde: ‘Fish where the fish are’. Met 9,4 miljoen Facebookgebruikers, gratis gebruik van Facebookpagina’s en relatief snelle manier van communiceren, lijkt Facebook de logische keuze. Maar als je berichten te weinig reacties, likes of zelfs bereik krijgen, en je bent keer op keer bezig met het bedenken van ‘leuke’ content, dan kun je jezelf toch gaan afvragen: waarom zitten we ook al weer op Facebook?

 

Google

Wat is?

De meest efficiënte manier van adverteren van dit moment is adverteren in de zoekmachine Google. Een voordeel van het plaatsen van een advertentie in Google is het enorme bereik dat Google op dit moment heeft in Nederland en het buitenland. Maar let op. Aangezien google zo gigantisch groot is, sla je al snel de plank mis. Soms is het beter om een doelgerichter medium te zoeken. Laat ons je hierbij helpen. Gebruik je wel Google? Richt dit dan zo goed mogelijk in (Of nog  beter laat ons het voor je doen).

Hoe?

Google kent een groot aantal manieren om te adverteren. Tevens heeft Google een zeer uitgebreide doelgroep analyse (Denk bijv aan vrouw in Utrecht tussen de 25 en 35 jaar met belangstelling voor Fitness). 

Waarom?

Heb je geen speciek platform nodig, (Gebruik Google bijv niet voor een wervings campagne voor personeel, dat komt gewoon niet aan/wordt niet gelezen...) dan is Google je vriend. 

 

LinkedIn

Wat is?

Met linkedin marketing zet je je product of dienst in de markt met LinkedIn als marketingmiddel. Bij LinkedIn verwachten gebruikers geen reclameboodschappen. Ze willen content krijgen waar ze mee aan de slag kunnen.  

Hoe?

Er zijn een aantal soorten advertentie-accounts. De meest gebruikte zijn de self-service advertentie-accounts waarbij je een creditcard moet gebruiken als betaalmethode. Dit is voor veel bedrijven de meest gangbare optie. Een andere opties is het op rekening inkopen bij LinkedIn, oftewel een ‘managed account’. Een managed account heeft twee belangrijke voordelen: Je ontvangt iedere maand een factuur van LinkedIn in plaats van dat je zelf de (enorme hoeveelheid) facturen* uit het advertentie-account moet halen en de creditcard-rekening moet matchen met deze facturen; De advertentie hoeft niet te wachten op goedkeuring van LinkedIn en start meteen. Bij een self-service account kan het soms 24 uur duren voordat de advertentie wordt goedgekeurd. Bij linked in kun je een specifieke doelgroep kiezen. Belangrijk is dat je alleen informatie/adverts stuurt naar de betreffende doelgroep.

LinkedIn kent 3 grote doel gebieden:

  • Experience (Ervaring)
  • Education (Opleiding)
  • Account targeting (Doelgroepen)

Zorg ervoor dat je boodschap helder, duidelijk en specifiek voor de betreffende doelgroep is. Zoek je candidaten voor een job? Probeer dan je doelgroep zo specifiek mogelijk in kaart te brengen. Zo voorkom je extra kosten, maar nog belangrijker is dat je niet wordt gezien als spam en bij je doelgroep wordt gebanned.

Waarom?

Elk bedrijf dat zich richt op werving en selectie, of een vorm van personeelswerving heeft, heeft een LinkedIn account/profiel of zou er een willen hebben. Ook hier geldt 'Fish where the fish are'. Met meer dan 450 miljoen gebruikers vis je namelijk in een hele grote vijver. Maar pas op: Zeker voor LinkedIn gebruikers geldt dat zij niet op spam zitten te wachten en het wordt dan ook hard afgestraft als je dit wel doet.

Meer weten?

LinkedIn geeft zelf prima uitleg over hoe en wat.
https://business.linkedin.com/marketing-solutions/ad-targeting

 

Mailing.

Nog steeds niet onbelangrijk in een online marketing campagne is de mailing. Meestal richt je je met een mailing tot een al bekende doelgroep. Denk bijv aan een enquete, site rating, reclame kortingen, etc...

Ook hier geldt: Stuur je mail gericht. Niemand zit te wachten op ongewenste mails in de toch al overlopende mailbox.  

spam

 

 

 

 

 

Andere vormen.

Naast deze drie mega spelers zijn er natuurlijk nog legio andere mogelijkheden om te adverteren. 

Denk ook aan Youtube, Specifieke promo sites voor bepaalde doelgroepen, addwords, addlibs, addvideos, add nog meer...

 

Vergis je niet..

Ook al schakel je 3rd parties in, zoals wij. Online marketing kost veel tijd en geld als je een grote doelgroep wil bereiken. Het is immers zo dat je vist in een hele grote vijver, en probeert de karpers van de guppen te scheiden. Aangezien iedereen dit doet is het zaak om een hele goeie hengel met super aas te hebben, om nog maar even in de vis terminologie te blijven. Iedereen die beweert dat dit niet zo is kan op zijn minst worden aangemerkt als dubieus.

 

Analyseren.

Belangrijk bij online marketing is het meten van het effect van een campagne.

Wij beginnen meestal met een baseline. De baseline is meestal je website of app. Diverse uitgebreide analyse mogelijkheden kunnen hierbij gebruikt worden. De bekendste is Google analytics. Deze is gratis en bied "out-of-the-box" een heel arsenaal aan tools.

Zet een PoC (Proof of Concept) uit. Probeer hiermee een kleine gerichte doelgroep te benaderen. Zie je een stijging in je gestelde meetbare doelen, breid dan uit. Zo voorkom je dure campagnes. 

Daarna is het van groot belang om het effect van online marketing te gaan meten. Gebruik je wel het juiste platform, richt je je wel tot de juiste doelgroep.